Walczymy o tytuł „Szkoły Globalnej 2012”

Opublikowano: piątek, 28, wrzesień 2012

We wrześniu bieżącego roku, nasza szkoła postanowiła przystąpić do projektu „Edukacja globalna w szkolnych projektach edukacyjnych” - kontynuacja realizowanego w ramach projektu nr 694/2012 przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE), a współfinansowanego w ramach programu polskiej pomocy rozwojowej MSZ RP 2012. Jego celem jest realizacja tematyki edukacji globalnej podczas zajęć dodatkowych, zorganizowanych dla uczniów, a także podczas realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów nauczanych w szkole.

Projekt realizowany jest od 24 IX 2012 r. do 29 XI 2012r. Składa się on z pięciu części: czterech modułów tematycznych i projektu edukacyjnego z zakresu edukacji globalnej, przygotowanego przez szkołę, który mógłby zostać zrealizowany w Tygodniu Edukacji Globalnej. Nauczyciel, prowadzący zajęcia z edukacji globalnej, jest kształcony w trakcie trwania projektu poprzez uczestnictwo w kursie: „Globalizacja a edukacja globalna w szkole” metodą blended learningu. Po zakończeniu działań związanych z tym przedsięwzięciem, wszystkie przygotowane projekty edukacyjne biorą udział w konkursie. Spośród zgłoszonych prac zostaną wyłonione trzy, a placówki, z których będą pochodziły zwycięskie projekty, otrzymają tytuł „Szkoły Globalnej 2012”.

W Szkole Podstawowej w Starej Wsi Drugiej zajęcia w ramach projektu są realizowane w klasie IV. Pierwsze spotkanie, dotyczące zagadnień z edukacji globalnej, nosiło tytuł „Świat w koszyku”. Po zapoznaniu dzieci czym zajmuje się edukacja globalna, próbowaliśmy ustalić skąd pochodzą spożywane przez nas produkty, czy wyłącznie z Polski? Z jakich jeszcze krajów? Wspólnie z uczniami zastanawialiśmy się, dlaczego importujemy niektóre ze spożywanych przez nas produktów, czy wykorzystywanych rzeczy. Próbowaliśmy także wskazać na mapie wybrane kontynenty czy państwa, z których przywożone są produkty, znajdujące się w naszych koszykach. Czwartoklasiści dostali do domu karty pracy, na których mieli wypisać pochodzenie produktów, które rodzice kupują do domu. Drugi moduł zajęć poświęcony był problematyce migracji (emigracji, imigracji) i uchodźstwa. Dzieci zostały zaznajomione z wyżej wymienionymi pojęciami, a następnie, podczas zabawy w „Zgadnij, o co chodzi” i „Przekaż ruch dalej”, próbowały zrozumieć, co czuje osoba, która nie zna sposobu komunikowania się i przyjętych zasad w określonej kulturze oraz jak ich znajomość może ułatwić funkcjonowanie w społeczeństwie. Ostatnia z dotychczas zrealizowanych lekcji nosiła tytuł „Ile wody jest w mojej kanapce?”. Układając „mini układankę”, uczniowie próbowali odgadnąć, ile trzeba wody, aby powstał 1 hamburger, czy wyrósł kilogram pomarańczy. Następnie wspólnie zastanawialiśmy się, czy marnowanie żywności wiąże się tylko z jednym produktem, który w danej chwili wyrzucamy, czy jest to marnotrawienie także energii, pracy innych? Każde z dotychczas przeprowadzonych zajęć, cieszyły się wśród uczniów zainteresowaniem i myślę, że zawierały nie znane im do tej pory informacje.

Za nami trzy moduły warsztatowe. Przed nami do zrealizowania jeszcze jeden (ostatni) moduł zajęć, Tydzień Edukacji Globalnej i opracowanie projektu edukacyjnego, na który mamy już interesujący pomysł. Chcielibyśmy włączyć w jego realizację również przedstawicieli innych szkół z naszej gminy, aby poruszany przez nas problem z zakresu edukacji globalnej był znany uczniom ze społeczności lokalnej.

Odsłony: 1383