Konferencja naukowa "Młoda Polska Szkoła Parlamentaryzmu"
W dniu 27 października 2017 r. przedstawiciele uczniów naszej szkoły, wzięli udział w konferencji inaugurującej ogólnopolski projekt "Młoda Polska Szkoła Parlamentaryzmu", który powstał z myślą o edukacji i propagowaniu postaw propaństwowych- patriotycznych. W Sali Błękitnej Urzędu Wojewódzkiego wysłuchaliśmy wystąpień znakomitych prelegentów. Uroczystego otwarcia konferencji dokonał Wojewoda Lubelski Przemysław Czarnek. Prezes Instytutu Pamięci Narodowej dr Jarosław Szarek odniósł się do kształtowania postaw obywatelskich w poczuciu wspólnotowej odpowiedzialności za państwo. Obecny na konferencji doradca Prezydenta RP prof. Andrzej Zybertowicz poświęcił swój wykład zagadnieniu tożsamości facebookowej i narodowej. Lubelski Kurator Oświaty Teresa Misiuk zwróciła zaś uwagę na rolę państwowych instytucji edukacyjnych w kształtowaniu poczucia państwowości. Profesor Mieczysław Ryba wygłosił referat „Młodzież a życie polityczne w Polsce”. Natomiast dr hab. Tomasz Panfil z Oddziałowego Biura Edukacji IPN w Lublinie odniósł się do relacji między historią, teraźniejszością i przyszłością, zwracając uwagę na nasze polskie obowiązki.
Czytaj więcej: Konferencja naukowa "Młoda Polska Szkoła Parlamentaryzmu"
WYNIKI WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Liczba punktów możliwych do uzyskania: 30
Do następnego etapu zakwalifikowali się uczniowie, którzy uzyskali co najmniej 24 punkty.
Imię i nazwisko uczestnika | Konkurs | Liczba punktów |
1. Agnieszka Smolińska |
historyczny |
29 |
2. Kamil Makuch |
26 | |
3. Kinga Tworek |
ortograficzny |
27 |
4. Weronika Kasperek |
24 | |
5. Julia Sękowska |
25 | |
6. Barbara Sadło |
19 |
Przedszkolaki w Bychawie
16 października z samego rana przedszkolaki ze Starej Wsi wyruszyły na wycieczkę do Bychawy. Pierwszym punktem programu była mleczarnia. Tam najpierw zaproszono nas na degustację produktów OSM w Bychawie. Ten poczęstunek można było potraktować jako drugie śniadanie. Dzieciaki miały możliwość posmakowania bychawskich jogurtów, kefirów, serów i cukierków ,,krówek”, które rzecz oczywista cieszyły się największym powodzeniem. Następnie zwiedziliśmy linię produkcyjną mleczarni. Dzięki temu nasze przedszkolaki mają już pewne wiadomości na temat tego, jak powstaje ser, kefir, masło, które kupują z rodzicami w sklepie.
Następnie udaliśmy się do kwiaciarni, gdzie dzieci poznawały nazwy kwiatów i różnych dodatków do bukietów oraz miały możliwość obejrzenia jak powstaje bukiet, który można kupić na urodziny lub imieniny. Po tych wszystkich wrażeniach poszliśmy na spacer do parku i podziwialiśmy złotą polską jesień, a dzień był wyjątkowo piękny.
Europejski Dzień Języków i International Dot Day
W ubiegły poniedziałek 9 października po raz pierwszy w naszej szkole obchodzono Europejski Dzień Języków Obcych. Święto wielojęzyczności miało na celu popularyzację uczenia się języków. Nie obyło się jednak bez wspólnej zabawy. Uczestnicy zajęć dodatkowych z języka angielskiego ozdobili świetlicę szkolną własnoręcznie przygotowanymi flagami krajów europejskich. Dużo emocji wzbudził wśród uczniów pomysł dekorowania klas symbolami dotyczącymi krajów europejskich. I tak, klasa V zaprezentowała nam kulturę Francji, VI – Włoch a VII – Niemiec. Klasowe ściany i gazetki zapełniły piękne europejskie akcenty. Klasy zaangażowały się w powierzone zadania tak mocno, że oprócz pięknych plakatów, kolorowych flag czy zdjęć można było zasmakować włoskich rarytasów oraz posłuchać włoskiej muzyki. Jako że od tego roku klasa VII uczy się języka niemieckiego, mogliśmy również posłuchać wywiadu w języku niemieckim, przygotowanym przez uczennice najstarszej klasy.
Czytaj więcej: Europejski Dzień Języków i International Dot Day
Żywa lekcja historii
11 października uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w pokazie historycznym pt. "Staropolski Sarmatyzm i Epoka Szlachecka” w wykonaniu grupy artystycznej Rekonstrukto. Artyści w przystępny sposób przybliżyli uczestnikom obyczaje tamtych czasów oraz genezę i ideologię sarmatyzmu. Zaprezentowali również tradycyjne szlacheckie stroje, broń i metody walki. Niezapomnianą atrakcją okazał się pojedynek, do którego (po krótkim szkoleniu) stanął Hubert. Kolejną walkę, tym razem w obronie skazanej białogłowy, stoczył Kuba. Trzeba przyznać, że nasi chłopcy poradzili sobie doskonale. Na zakończenie uczniowie mogli osobiście zapoznać się ze wszystkimi rekwizytami. Z dużym zainteresowaniem oglądali zbroję husarską oraz kolekcję broni. Największą popularnością cieszyły się jednak narzędzia tortur. Każdy choć przez chwilę chciał usiąść na krześle inkwizycyjnym i przekonać się jak to jest być zakutym w dyby.
Ta niecodzienna lekcja historii z pewnością na długo pozostanie wszystkim w pamięci.